Alla inlägg under augusti 2012

Av erika nilsson - 13 augusti 2012 10:30

Hello!

Jag ska väl försöka ta tag lite i bloggandet, kanske inte blir så mycket när skolan börjar och så.. 

Den fjortonde så ska jag till Stockholm med min syster och mamma, kommer bli kuuul! Har letat upp lite skivaffärer som jag kanske ska gå till, jag menar, i Linköping finns det två stycken, Stockholm är ju som ett paradis isåfall :))

Idag ska jag ta upp något som jag VERKLIGEN inte gillar. Särskrivningar. Som ni ser på rubriken.

Sär skrivningar är väl ett alternativ för särskrivaren.

Okej, jag är inte perfekt, jag vet inte hur allting stavas, jag kan inte allting om grammatik. MEN, om det uttalas som ett ord skriv det då som ett ord. Det ser så slarvigt ut när ni skriver allting som flera ord, liksom, ni behöver inte uttöka texten, skriv ihop den lite så ser den vettig ut! 

Vissa ord blir liksom så stor missar, typ som ''skitkul''. Skit kul, är skit roligt?

Här är exempel på särskrivningar från skrivihop.nu :


KYCKLING LEVER - "..han lever, han lever, hurra hurra"
BAD SHORTS - inte är de bra inte...
HUGG ORM - Effektivare än att slå den?

SNOR KRÅKA - stjäl en fågel.

SKUM TOMTE - tar klapparna själv.
RÖK FRITT - bolma på bara!
SLÄNG GUNGAN - den är nog trasig.
SJÖ NÄRA TOMT - inte sjönära då?

 

Så.. ja, där ser ni hur enkelt det kan bli fel, att dela upp ett ord till två. 

Ett annat fel som jag har sett är att folk just skriver ''sätt'' istället för ''sett'', och ''än'' istället för ''en''. Det var något jag trodde att man lärde sig när man gick i lågstadiet?

 

Sett = har sett något

Sätt = ''-Sätt den där''

En = ''-Bara en potatis''

Än = ''-De har inte kommit än''

 

Hoppas att ni lärde er något, bye!

Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Ja, då kanske jag ska skriva lite om mig själv. Jag heter Erika Nilsson och är 14 år. Älskar film, gärna skräck men det går bra med lite vad som helst.
The Beatles, Queen och David Bowie är väl mina favoritartister.
Är det något annat får vi väl frå

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2012
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards